Els certificats electrònics, primer requisit de l’administració electrònica

Dilluns, 6 de juliol de 2020

Qualsevol ciutadà que vulgui tramitar per internet amb una administració pública necessita tenir un certificat electrònic.  De la mateixa manera que quan es fa una gestió de forma presencial és necessari identificar-se, en l’administració electrònica també és necessari  i es fa a través del certificat electrònic. De certificats, n’hi ha de diversos tipus, com ara l’IDCAT, Cl@ve, DNIe i el de la Fabrica de Moneda i Timbre, entre d’altres.

Per a què serveix?
El certificat electrònic té dues finalitats: identificar-se adequadament i signar documents electrònics. Un cop identificats podem realitzar molts tràmits des de casa de forma còmoda i ràpida i sense haver de desplaçar-nos, ni fer cues. 

Les gestions que es poden fer són moltes. En els ajuntaments podem presentar instàncies, sol·licitar subvencions, demanar certificats i consultar els expedients dels que formem part. En altres administracions, en funció de les seves competències, és possible des de la presentació de la declaració de la renda fins a la consulta de multes de circulació.

Hi ha molts tipus de certificats electrònics, ja que cadascú va destinat a un tipus d’usuari i a les seves necessitats concretes. Així podem distingir tres categories: la de persona física, la de persona jurídica i la de representant. Persona física és un terme jurídic per referir-se a un ciutadà, a un particular, mentre que l’expressió persona jurídica s’utilitza per parlar d’empreses i d’associacions. Els representants són aquelles persones que actuen en nom d’una altra.

Els certificats electrònics s’obtenen en les entitats de registre. Aquestes són organismes autoritzats per emetre certificats, com per exemple els col·legis professionals, les administracions públiques i fins i tot algunes empreses privades. Per obtenir un certificat electrònic cal sol·licitar-lo en algunes d’aquestes entitats de registre.

Hi ha certificats electrònics que són un sotfware que s’instal·la en l’ordinador. Altres consisteixen en una targeta, similar a un carnet o targeta de crèdit, que s’ha d’introduir en un lector connectat al PC. Les més senzilles són les que envien un codi al telèfon mòbil cada cop que necessitem fer una gestió per internet.

Els certificats poden ser gratuïts o tenir un cost econòmic. Per exemple, l’IDCAT Mòbil és gratuït. El DNI electrònic no té cost afegit perquè va inclòs en el preu de la renovació del DNI convencional.  El cost de cada certificat s’ha de consultar en la web de cada entitat de registre.

On tramitar cada certificat?
IDCAT.  La Generalitat de Catalunya emet el certificat IDCAT, en diferents modalitats. Existeix el model IDCAT Certificat que s’instal·la en l’ordinador. Però també ofereix, l’IDCAT Mòbil per a smartphones.

Web: https://www.idcat.cat/idcat/ciutada/menu.do

Cl@ve. L’Administració de l’Estat posa a disposició dels ciutadans els certificats Cl@ve PIN, Cl@ve Persona i Cl@ve Firma. El de més fàcil utilització és el Cl@ve PIN que permet al ciutadà identificar-se a través d’una contrasenya que s’envia al seu telèfon mòbil

Web: https://clave.gob.es/clave_Home/clave.html

DNIe. El DNIe o DNI electrònic és xip incorporat en el Document Nacional d’Identitat. En la mateixa comissària on ens renovem carnet, podem activar el DNIe. No cal pagar res per aquest certificat  ja que està inclòs en el preu que paguem per la renovació del DNI convencional. Per utilitzar-lo cal introduir-lo en un lector de targetes cada cop que fem una gestió amb l’administració des del nostre ordinador.

Web: https://www.dnielectronico.es/PortalDNIe/

FNMT. La Fàbrica de Moneda i Timbre també es una entitat certificadora. Ofereix certificats per a persones físiques, persones jurídiques i per a representants. La sol·licitud s’ha de fer a través de la seva pàgina web però després cal acudir presencialment a una oficina de registre per completar el procediment.

Web: http://www.fnmt.es/ca/ceres

Altres. A més dels certificats de les diferents administracions públiques, també hi ha empreses privades i col·legis professionals que estan registrades com entitats certificadores i que poden emetre certificats digitals. En aquests casos cal sol·licitar el certificat a través de la web de cadascuna d’aquestes entitats.

Darrera actualització: 6.07.2020 | 08:52